• Simple Item 1
  • Simple Item 5
  • Simple Item 2
  • Simple Item 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Headstrong "The Sultan"

Brownface Vibrolux


hs logo


Det er med stor glede at vi ønsker Headstrong tilbake til VintageGitar igjen. 
Etter en liten kunstpause på et par år, så har vi nå valgt å lagerføre disse fantastiske forsterkerne fra Wayne Jones igjen. 
For nye lesere, så kan vi fortelle at Headstrong lager supre 60-talls F-Style type forsterkere i lavwattsklassen, som låter og spiller helt fantastisk! 


Headstrong The Sultan
"These amps pioneered innovations that remain Fender and industry standards to this day.
Responding to input straight from the bandstand, Leo moved the controls to the front for the first time.
Brown Fender amps have a place in history as the first appearance of a fully evolved version of the modern tub
e amp designed for the guitarist.
Not a whole lot has changed in this ergonomic design since Leo laid it down for us back in 1960, and to own one of these amps is to possess a relic from the very beginnings of tube-and-tolex magic."


Leo Fender lanserte i 1960 en oppfrisket portefølje med gitar- og bassforsterkere med brun tolex, brun frontplate og et hvetefarget fronttrekk, som senere gjorde at de fikk kjælenavnet "Fender Brownface" forsterkere.

Modellen det er snakk om er den brune "Vibrolux" som ofte regnes som den første forsterkeren i det klassiske komboformatet som ble 100% fundamentert med Deluxe Reverb som kom noen år senere. 
Kontrollene ble satt i front og den ble utstyrt med den fantastiske tremolokretsen som låter etter vår mening, mye mer organisk enn den man finner i de senere Blackfacekretsene.

Nå er det slik at sjefen på huset har de siste årene fått en sterk forkjærlighet for disse brune perlene som det ble produsert veldig få av. 
Den brune Vibrolux-modellen var forsterkeren Mark Knopfler spilte inn Sultans of Swing på med sin røde Stratocaster, og det er et eller annet med de brune Fenderne som gir hint fra de britiske øyer når de swinger forbi brekkepunktet. 
Det er en tydelig karakteristikk i mellomtonesjiktet i tillegg til gode hint av den klassiske klare tonen som Fender er kjent for på senere Blackfacemodeller, om en -klarer- å holde volumet rundt sweet spot.

En personlig erfaring med å eie en 1962 Concert(2x 6L6 - 35W) er at de låter ekstremt vakkert mellom mellom klokka 9 og 12 på volumkontrollen,
hvor du får en herlig miks av clean og breakup avhengig av hvor hardt du bruker høyrehånden(eller venstre for de av dere som spiller den veien..).
Drar du volumet over klokka 12 vil du som sagt finne toner som er nært beslektet med både Tweed og tidlige Marshalls uten at den komprimerer helt ut.
Denne kretsen er også en veldig fin plattform for pedaler om du liker å skubbe preampen i forsterkeren litt, og du har mer enn nok takhøyde til å få modulasjonspedaler til å låte stort og bredt.

Det er lett å se evolusjonens gang om en kjenner egenskapen til de forskjellige generasjonene av Fenders design fra 50-tallets Tweed til 70-tallets Silverface,
hvor de brune kretsene fremdeles er temmelig skitten i tonen. 

Wattstyrke er på 30 Watt drevet av to 6L6-rør i sluttrinnet.
I preampen består av 7025/12AX7 og den er utstyrt med rørlikeretter, og i dette tilfellet en GZ34, som er mer effektiv enn 5Y3 som du finner på de mindre 6V6-modellene.

Priser
1x12" kombo: Kr. 27.990,-
2x10" kombo: Kr. 28.990,-

sultan t1
sultan front1
sultan t2

Varekatalog

Nyhetsbrev

I samarbeid med SANTANDER tilbyr vi betalingsutsettelse ved kjøp av varer hos VintageGitar.

Santander