Keeley Gold Star Reverb

Kr. 1.990,- 


keeleylogo

Keeley Effects er en av de gamle gutta i bransjen, og etter en veldig strategisk revamp av merkevaren er Robert Keeley tilbake med både gamle og nye design. 

Keeley Gold Star Reverb
Nok en spennende reverbpedal fra Keeley Engineering, og denne seiler inn som en liten favoritt så langt.
Gutta på Keeley bruker referanser som Wall of Sound, Phil Spector, LSD OG distortion druknet i vinyl, når de beskriver denne pedalen, og lydklippet under var alt jeg trengte for å få lyst til å ryke på en slik selv.

Pedalen har tre modus som en velger med en svitsj: Compressed Reverb, Distorted Reverb og Flanged/Sun Dranged Reverb. 

Hele konseptet med Phil Spectors "Wall of Sound" var at temaer ble doblet og innspilt unisont for at ting skulle låte stort. Dette var en teknikk som ble utviklet før det var store nok miksebord til å kunne multitracke på ordentlig vis, og prosessen ble utført av store orkester, som for eksempel "The Wrecking Crew"(se dokumentar om The Wrecking Crew på Netflix om den fremdeles ligger ute!). Robert Keeleys tankeeksperiment var som følger: Hva om disse gutta hadde mer teknologi å rutte med når de produserte hits på sekstitallet, og hvordan ville det høres ut? Gold Star Reverb er Keeleys forslag til hypotesen, hvor han brukte Spectors romkompresjon og mixefadere på maks når han designet pedalen.

Gold Star Reverb legger til kompresjon på reverben når du spiller på den hardt slik at decayet dukker ned og komprimerer ut.
I fare for å havne i forumtrollgryta med kvasi engelskoversettelser, så er det best å bruke Roberts egne ord for å beskrive hva de har gjort her: 

The Wall of Sound was a formula used in the production of music for playing on radios and jukeboxes in the ’60s. Parts were doubled and played in unison to create a huge, lush soundscape. We daydreamed what it would be like if Phil, Larry Levine, and the Wrecking Crew had modern tools to make ambient and shoegaze washes of sound. So, we took Spector’s “room compression” and “mixing faders maxed” ideas to the extreme.

The Gold Star Reverb adds compression controls to the reverb so that the trails “duck” or compress when you play heavily, and then the reverb appears after the envelope has fallen in Compressed Reverb mode. The Depth control in this mode is your threshold on a compressor. The Vinyl Control is the compression ratio control. Use this for pumping synth leads in dance music; use it on vocals for a powerful reverb sound that levels them clear and distinct. Use it on blues guitar for unique note definition with the space of reverb between the notes.

The Distorted Reverb mode has a thick, throaty distortion on the trails that is bold, jarring, and terribly powerful. The Vinyl Control is the distortion wrecking ball…. The Depth Control is pre-delay time. Try setting it for a distorted slap-back echo!

Flanged Reverb mode gives you two options: Flanger Reverb and Sun-Drenched Vinyl Reverb, which is a random pitch vibrato added to the huge wall of sound. This mode has super long reverb trails that twist and turn in a Wagnerian cacophony of dense measure. Turn the Vinyl Control to left of center for flanger mode, or turn the control right to hear sun-drenched, warped vibrato.

In the Gold Star Reverb we have incorporated vintage microphone and tape-machine responses like those produced by the RCA 44 and the Ampex 350, respectively. We even threw in a little AM Radio response where appropriate.

 


Gold Star Vinyl Reverb Angle White Keeley

  

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

I samarbeid med CRESCO tilbyr vi nå 9 måneders betalingsutsettelse ved kjøp av varer hos Vintagegitar.

Cresco